9 آگوست برای همه افرادی که عاشقانه کتاب‌ها را دوست دارند روز خاصی است. یک روز خاص برای همه افرادی که از خواندن لذت می‌برند. در این روز قرار است دوست‌داران کتاب گوشی‌های هوشمند خود را کنار بگذارند و کتابی به دست گیرند و در آن غرق شوند. قرار است از هر چیزی که باعث حواس‌پرتی می‌شود فاصله گرفته شود و افراد فقط به کتاب‌ها عشق خود را نشان دهند. این عشق را می‌توانند با خواندن کتاب، نوشتن کتاب، قرض و هدیه دادن کتاب، خرید کتاب، مرتب کردن کتابخانه و ... نشان دهند.

اصلا برای همین است که یک روز را برای این مناسبت در نظر گرفته‌اند. در این روز وقت احترام به کتاب‌هایی است که باعث شده‌اند مسائل مختلف را کنکاش کنیم و دید جدیدی به دست آوریم. آن‌هایی که فرصت‌های مختلفی در اختیار ما قرار دادند تا با جهل خود مبارزه کنیم. موجوداتی که به ما اجازه دادند در دنیایی غرق شویم که وجود آن در زندگی واقعی غیرممکن است و برای لحظه‌ای هم که شده از دنیای واقعی و داستان‌های آزاردهنده‌اش فاصله بگیریم.

کتاب‌هایی که این فضا را برای ما به وجود آوردند تا در داستانی گم شویم و هزاران زندگی نکرده خود را زندگی کنیم. برای مدت کوتاهی به دنیای جدیدی برویم و عشقی را تجربه کنیم که در دنیای واقعی نظیرش وجود ندارد یا بدون اینکه حتی پایمان را حرکت داده باشیم به مکان‌هایی سفر کنیم که امکانش برایمان در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست. دنیای افراد مختلف را درک کنیم و برایشان غصه بخوریم یا شادمان شویم.

می‌دانید به نظر من کتاب چیز عجیبی است. فرقی نمی‌کند که در افسرده‌ترین حالت ممکن باشی یا بهترین روزهای خود را تجربه کنی. در هر دو صورت حوصله‌اش را داریم و کتاب در هر دو حالت می‌تواند حالت را بهتر کند. گاهی افسردگی ما را تیمار می‌کند و برایمان تبدیل به پناهگاه آرامش می‌شود و گاهی احساس خوشبختی ما را افزایش می‌دهد. دوستی که همیشه صادقانه کنار ما می‌ماند و هیچ‌گاه هم دروغ نمی‌گوید. بی‌ادعا و وفادار، چیزی که در واقعیت باید خیلی خوش‌شانس باشیم تا نصیبمان شود.

چند روز پیش به دوستم گفتم شاید این کتاب‌ها هستند که ما را انتخاب می‌کنند. انتخاب می‌شویم تا سرگرم شویم، خلاق‌تر شویم، آگاهی بیشتری پیدا کنیم، درهای جدیدی به رویمان باز شود و گاهی از دنیای خسته‌کننده خود فاصله بگیریم.

روز یا شب، در خانه یا در حال سفر کتاب‌ها مأمن امنی برای ما بوده‌اند و امرور شاید وقت آن رسیده در گوشه دنجی بنشینیم و از خواندن کتابی که دوستش داریم سرمست شویم. می‌توانیم در این روز دوباره و برای مدت کوتاهی هم که شده حس خوشبختی داشته باشیم و سقف آرزوهای خود را جستجو کنیم.

ویرجینیا وولف در یکی از نقل قول‌های جالبش می‌گوید: روز قیامت که افراد بزرگ و کوچک برای دریافت پاداش‌های آسمانی خود می‌آیند، خداوند متعال به دوست‌داران کتاب خیره می‌شود و به فرشته‌اش می‌گوید این افراد نیازی به پاداش ندارند. ما چیزی نداریم که به آن‌ها بدهیم. آنها عاشق خواندن و مطالعه بوده‌اند.

به همه دوست‌داران کتاب یا به قول خارجی‌ها bibliophile این روز را تبریک می‌گویم.

حالا که تا اینجا آمدید شاید دوست داشته باشین نگاهی هم به این نوشته‌ها داشته باشید:

کتاب و کتابخوانی و هنر کتاب نخواندن

 کتاب و کتابخوانی و هنر کتاب نخواندن1

مطالعه هدفمند و کتابخوانی و هنر کتاب نخواندن2

شما چه نوع کتابخوانی هستید؟ هنر کتاب نخواندن 3

برای کتابخوانها. شما کتابخوان هَوَسی هستید یا معنوی؟

۴ ۰