نمیدانم در چه مقطعی درس میخوانید اما احتمال زیادی میدهم که شما هم با اساتیدی روبهرو شدهاید که کیلویی نمره میدهند. مثلا در پایان ترم به دختران کلاس یک نمره تعلق میگیرد و به پسران کلاس هم یک نمره خاص. مثلا افرادی که زیاد در کلاس صحبت میکنند در آخر ترم نمرههای بالاتری را دریافت میکنند، هر چقدر هم حرفهایشان چرت باشد عیبی ندارد برای برخی اسم این موضوع فعال بودن تعریف شده است. افرادی که در کلاس از استاد تعریف میکنند نمره بالاتری به آنها تعلق میگیرد یا کسی که ناله زیاد میکند مثلا من متاهلم، بدبختم و .... باز هم استاد بنا به تشخیص خود نمره بالاتری به او میدهد.
در واقع ما معیاری در سیستم نداریم و تعریف خاصی از موضوع نداریم. مثلا فعال بودن برای برخی حرف زدن زیاد است برای برخی کمک زیاد به معلم و استاد است و ... ما تعریف مشخصی نداریم که در سیستم چه شخصی فعال محسوب میشود و وقتی نداشته باشیم پای سلیقههای شخصی به وسط میآید و هیچ متر مشخصی برای ارزیابی وجود ندارد. البته قاعدتا در محیط اموزشی نمیشود سیستم مهندسی با سانتیمتر دقیق داشته باشیم اما حس میکنم بهر حال تعریف کردن برخی چیزها فضا را بهتر خواهد کرد.
البته نمیخواهم ارزش نمره را بالا ببرم چرا که واقعا به نظرم نمره اهمیت آنچنانی نه در ارزش فرد نه در آینده او نخواهد داشت اما بحث تعهد نداشتن اساتید و نمره دادن آنها به شکل کیلویی است جوری که انگار نه انگار آنها وظیفه دارند ارزیابی درستی انجام دهند و حق کسی را پایمال نکنند. وقتی دانشجویی تلاش میکند و ثمره تلاشش را نمیبیند ممکن است باور خطرناکی در او شکل بگیرد که تلاش کردن هیچ ثمرهای در زندگی او نخواهد داشت.
اساتیدی که تا اخر ترم همچنان دانشجویان خود را به اسم نمیشناسند انتظار ارزیابی درست از آنها البته به نظر میآید خواسته زیادی باشد. ولی چه میشود کرد سیستم اساتید و معلمان ما بسته است یعنی کسی که وارد آن شود دیگر تا اخر زمان بازنشستگی در سیستم باقی میماند حالا هر طور میخواهد تدریس کند، نمره دهد مگر که عکس آن ثابت شود.