ورزشکاران جزء افرادی در جامعه محسوب می‌شوند که بسیار پرطرفدار هستند و توسط افراد زیادی تحسین می‌شوند. در میان 100 برنامه پرتماشاگر آمریکا در سال 2017، 81 برنامه جزء برنامه‌های ورزشی بودند. ورزش برای بسیاری افراد به عنوان سرگرمی تلقی می‌شود اما خود ورزشکاران از به دست آوردن نتایج فوق العاده خود یا ثبت رکوردها بدون کار سخت، استراتژی و پیشرفت کردن لذت نمی‌برند.

درسهای زیادی وجود دارد که می‌توان از ورزشکاران یاد گرفت. در اینجا به بررسی هفت استراتژی در ورزش خواهیم پرداخت که قابلیت به کار گرفته شدن در کسب و کار را هم دارند.

1- ساده‌سازی

مهم نیست که کار پیش رو چقدر دشوار به نظر می‌رسد، کلید مدیریت آن در ساده کردن است. به عنوان مثال قهرمانی در یک تورنمنت بسیار دشوار و پیچیده است. بازیهای سخت و احتمالات مختلفی که ممکن است در طول بازیها اتفاق بیفتد. مربیان در این مواقع به بازیکنان خود یک نکته را یادآوری می‌کنند که تنها بر روی بازی بعدی یا تمرین بعدی تمرکز کنند، آنها از بازیکنان می‌خواهند که تنها بر روی یک مرحله از فرآیند تمرکز کنند.

در کسب و کار هم شما به عنوان مثال می‌خواهید بیشترین سهم بازار را داشته باشید. اتفاقات زیادی در این راه اتفاق می‌افتد، تغییر و تحولات زیادی به وجود می‌آید، عدم قطعیتهای بسیاری در مسیر وجود دارد. باید تنها بر روی هدف بعدی خود تمرکز کنید. زمانی که شما یا تیمتان با یک پروژه عظیم در کسب و کار روبه‌رو می‌شوید، بررسی کنید که آیا می‌توانید اجزای آن را کاهش دهید یا خیر. یک طرح کلی با جزئیات باید نوشته شود و به طور مناسب کارها را به افراد درست تفویض کنید. بر روی کارهایی که در یک روز یا در یک ساعت مشخص توسط شما و تیمتان می‌تواند صورت گیرد، تمرکز کنید. در این صورت است که شما و تیمتان با اعتمادبه نفس و توانمندی بیشتر در مسیر باقی خواهید ماند.

2- از نقاط قوت خود یا تیم استفاده کنید

ورزش به ویژگی‌های متنوع و توانایی‌های تخصصی اعضای خود وابسته است. در مورد اینکه چه کسی چه نقشی در زمین ایفا می‌کند، ابهام چندانی وجود ندارد. برای مثال در والیبال، بلندترین بازیکن در جایگاه دفاع وسط روی تور قرار دارد. به خاطر اینکه او به سه بخش برای دفاع کردن دسترسی داشته باشد و این برای تیم یک مزیت محسوب می‌شود. باید به نقاط قوت و ضعف اعضای تیم آشنایی کافی وجود داشته باشد. فراتر از تجربیات در کسب و کار باید حرکت کنید و بررسی کنید افراد چه نقاط ضعف و قوتی در خود دارند. گاهی پیدا کردن یک استعداد پنهان می‌تواند به نتیجه گرفتن یک تیم کمک کند. پست و جایگاه یک فرد برونگرا یا درونگرا باید با شخصیتش کاملا همخوانی داشته باشد.

3- کانالهای گرفتن بازخورد را باز نگه دارید

بازخورد گرفتن به شما کمک خواهد کرد چه شما یک ورزشکار یا صاحب کسب‌وکار باشید. بازخورد مشتری شبیه دیدن فیلم نمایش و عملکرد خود در تمرین یا مسابقه توسط ورزشکار است. وقتی ورزشکار عملکرد خود را در تمرین مشاهده می‌کند کاملا نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا می‌کند و با دیدن اشتباهاتش سعی می‌کند آنها را برای مسابقه رفع کند. بیشترین بازخورد شما در کسب و کار از مشتریان و ارباب رجوع است. گرفتن بازخورد می‌تواند برای شما سخت باشد به خصوص اگر به نظر برسد کار سختی که قبلا در یک پروژه انجام داده‌اید را تضعیف کند. به هر حال هر چه شما و کسب و کارتان انتقادپذیری بیشتری داشته باشید، موفقیت بیشتری خواهید داشت.

4- قدر هر فرد تیم را بدانید

حتی موفقیت در ورزش انفرادی مثل تنیس ( به صورت تک نفره) به گروه کوچکی از کارشناسان متخصص متکی است. یک تیم تنیس معمولا شامل مربی، تمرین‌دهنده، فیزیوتراپ و متخصص تغذیه  و افراد پشتیبان مورد نیاز دیگر می‌باشد. مشارکت فردی اعضای تیم در کسب و کار صرفنظر از نقش کوچک آنها نباید هرگز فراموش شود. اگر احساس می‌کنید که چیزی از جعبه‌ابزار حرفه‌ای شما در کسب و کار کم است، فردی را پیدا کنید که بتواند شکاف موجود را پر کند حتی اگر تمام چیزی که نیاز دارید فقط یک مشاوره کوتاه با یک فرد باشد.

5- تیم را هماهنگ کنید

یکی از بدترین اتفاقات برای یک تیم بیسبال برخورد اتفاقی دو بازیکن خودی به صورت اتفاقی است که علاوه بر از دست رفتن امتیاز منجر به کاهش اعتماد به نفس بازیکن و ادامه مسایقه با روحیه ضعیف می‌شود. برخورد و ارتباط ضعیف چه در عرصه کسب و کار و چه در میدان ورزش می‌تواند منجر به فاجعه شود. از هدر رفتن منابع اضافی و منافع متضاد در کسب و کار باید جلوگیری شود. زمانی که هر فرد از اعضای تیم تصویر درستی از مسیر کسب و کار در ذهن دشته باشد و بداند چگونه به سمت آن حرکت کند، کسب و کار رشد خواهد کرد.

تداوم در نظر گرفتن چیزهای مهمتر

تداوم به چند جنبه از دنیای کسب و کار مربوط می‌شود. محصول، نتایج و ارزش‌های کاری برای تداوم همیشه مورد نیاز است. با این حال با ارزشها کار خود را شروع می‌کنید. کال راپکین بازیکن سابق بیسبال رکورد بیشترین بازی‌های پیاپی را دارد. او در پاسخ به سوال چه ذهنیتی به تداوم او دامن زده‌ است، پاسخ داد: هر روز می‌تواند بزرگترین روز بازی من در تورنمنت باشد. این بدان معنا است که زمانی که در محل کار هستید، به یاد داشته باشید که آنچه امروز با کارهایتان در کسب‌وکار قرار می‌دهید، توانایی ارائه نتایج باورنکردنی درون مسیر را در ادامه برای شما خواهد داشت.

7- موفقیت را تصویرسازی کنید

تصویرسازی در برخی زمانها نقش مهمی در موفقیت ورزشکاران نخبه ایفا کرده‌ است. در حال حاضر، یک ورزشکار ممکن است همه چیز را از محل سفر تا محل مسابقه تصور کند. برخی از ورزشکاران قبل از مسابقه بازی خوب خود را در زمین بازی تصویرسازی می‌کنند. هر حسی برای ساخت تصویری به عنوان یک ابزار برای موفقیت کسب‌وکار حیاتی است. زمانی را برای جلسات و سخنرانی‌های مهم که در موفقیت کسب و کار نقش مهمی دارند اختصاص دهید. پیشرفت و موفقیت پروژه‌های خود را تصویرسازی کنید. این فعالیت، مغز شما را فعال خواهد کرد تا دستیابی به اهداف شما بسیار سریعتر محقق شود.

برگرفته شده از مقاله سی ان بی سی

مقاله مرتبط: چه شباهت هایی میان کارآفرینان و ورزشکاران وجود دارد؟

7 استراتژی ورزشی برای کسب و کار

۲ ۰