شما هم سرتان شلوغ است؟

افراد زیادی در پاسخ به انجام ندادن کاری یک دلیل دارند. من سرم شلوغ است پس نمی­‌رسم این کار را انجام دهم. اکثر افراد دوست دارند با نشان دادن سرشلوغی ترحم دیگران را جلب کنند. اما افراد خودشان این وضعیت را انتخاب کرده­‌اند و اگر به کاری نمی­‌رسند به خاطر سر شلوغی نیست بلکه به خاطر این است که آن­‌ها انتخاب کرده‌­اند این کار را انجام ندهند و به کارهای دیگری بپردازند.

یکی از بزرگترین بهانه­‌هایی که برای انجام ندادن کارها می‌­آوریم نداشتن زمان کافی است. همه ما 24 ساعت زمان در شبانه‌­روز در اختیار داریم. با این حال افرادی مانند انیشتین، بیل گیتس، مارتین لوترکینگ با استفاده از همین زمان دستاوردهایی داشته­‌اند که به مراتب بزرگ­تر از دستاوردهای بسیاری افراد دیگر بوده است. تفاوت در نتیجه از قصد و توجه به دست می‌­آید. مسئله این نیست که این افراد وقت اضافی داشته­‌اند بلکه آن­‌ها وقت مورد نیازشان را ایجاد می­‌کردند. وقتی چیزی در زندگیتان به اولویت شما تبدیل می­‌شود، ناگریز خواهید بود که از چیزهای دیگر صرف‌­نظر کنید. اگر چیز بی­‌مصرفی در زندگی شما وجود دارد که زمانتان را تلف می­‌کند چرا اجازه می‌­دهید این اتفاق بیفتد؟ با دانستن این واقعیت که قرار نیست در طول روز ساعات اضافی داشته باشید چگونه می‌­توانید زمان مورد نیاز برای انجام دادن کارهای ضروری را ایجاد کنید.

راه حل:

"نوشتن کارها در دفترچه و نگاه به زمان انجام فعالیت‌ها"

در طول روز چه کارهایی انجام می­‌دهید و برای هر کدام چه قدر زمان صرف می­‌کنید؟

آیا در مقایسه با آنچه تصور می­‌کنید زمان بیشتری را صرف برخی فعالیت­‌ها نمی­‌کنید. کارهایی مثل دوش و وب گردی و بازی، چک کردن ایمیل و حتی

کارهای مفیدی مثل کتاب خواندن نیز ممکن است از چیزی که فکر می­‌کنیم زمان بیشتری بگیرد.

وقتی قرار است کار مهمی را انجام دهید به جای اهمال کاری و فکر کردن درباره آن، بهتر است به سمت عمل کردن و انجام دادن حرکت کنید. با اولویت دادن به کارهای ضروری­‌تر، انجام دادن امور روزمره و غیرضروری را به بعد موکول کنید. در واقع کاری که باید انجام شود را انجام دهید.

در دنیای امروز با چاله­‌های زمانی بی­‌پایانی روبه­‌رو هستیم که زمانمان را می­‌دزدند. مراقب باشید به داخل آن­‌ها سقوط نکنید. زمانتان را بازپس بگیرید تا به کارهای مهم­تر خود برسید.

برداشت و جملاتی از کتاب هنر دستیابی

هنر دستیابی

۲ ۰