چه زمانی برای ورزش کردن بهترین زمان است؟ پاسخ مستقیمی به این سوال وجود ندارد. بستگی به هدف شما دارد. بر اساس تحقیقات ورزشی، راهنمای ساده برای کمک به شما در تصمیم‌گیری  این است.

در صبح‌ها ورزش کنید تا: 

وزن کم کنید: وقتی تازه بیدار شده‌ایم، حداقل هشت ساعت چیزی نخورده‌ایم و قند خون ما پایین است. از آنجا که قند خون برای دویدن لازم است، ورزش صبحگاهی از چربی ذخیره شده برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده می‌کند. در بسیاری از موارد، ورزش صبحگاهی می‌تواند تا 20درصد چربی بیشتری نسبت به ورزش‌های بعد از غذا بسوزاند.

روحیه خود را بالا ببرید: ورزش‌های هوازی می‌تواند روحیه را بالا ببرد. وقتی صبح ورزش می‌کنیم، تمام روز از این اثر بهره‌مند می‌شویم. اگر تمرین خود را به عصر موکول کنید، در بخشی از این احساسات خوب در خواب خواهید بود.

برنامه روزانه خود را حفظ کنید: تحقیقاتی نشان می‌دهد که اگر صبح ورزش کنیم، احتمال اینکه آن را ادامه بدهیم بیشتر است. در نتیجه اگر می‌بینید در حفظ برنامه‌ای مشکل دارید اگر مخصوصا با یک همراه به ورزش صبحگاهی بپردازید، به شما کمک می‌کند تا یک عادت ایجاد کنید.

قدرت خود را بالا ببرید: بدن ما در طی روز تغییر می‌کند. برای مثال هورمون تستسترون که سطح آن صبح‌ها بالا می‌رود. تستسترون در ساخت عضلات موثر است در نتیجه اگر وزنه می‌زنید، تمرین خود را در ساعت‌های اولیه صبح قرار دهید.

در اواخر ساعات بعد از ظهر یا شب ورزش کنید تا:

از آسیب‌ها جلوگیری کنید: وقتی عضلات ما گرم هستند، کشش بیشتری دارند و احتمال آسیب دیدن آن‌ها کمتر است. به همین دلیل است که کارهایی که در ابتدای تمرین خود انجام می‌دهیم گرم کردن نام دارد. وقتی بیدار می‌شویم، دمای بدن ما کم است و در طی روز به صورت منظم بالا می‌رود و در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب به اوج خود می‌رسد. این موضوع بدان معناست که در ورزش‌های اواخر روز عضلات ما گرم است و آسیب‌ها کمتر رخ می‌دهند.

بهترین عملکرد را داشته باشید: ورزش کردن در عصر نه تنها به این معناست که کمتر آسیب می‌بینید، بلکه به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتر بدوید و وزنه بیشتری بلند کنید. عملکرد شش‌ها در این لحظه از روز در اوج خود قرار دارد در نتیجه سیستم گردش خون شما اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در بدن پخش می‌کند. همچنین این لحظه از روز که قدرت بالا می‌رود، زمان واکنش نیز کاهش پیدا می‌کند، هماهنگی دست و چشم بالا می‌رود و ضربان قلب و فشار خون پایین می‌آید. این عوامل باعث می‌شوند بهترین عملکرد ورزشی خود را به نمایش بگذارید. در واقع تعداد بسیار زیادی از رکوردهای المپیکی، خصوصا در دو و شنا در اواخر روز و اوایل شب رخ داده‌اند.

از ورزش کردن بیشتر لذت ببرید: مردم معمولا فکر می‌کنند در عصرها فشار کمتری به خود می‌آورند حتی اگر تمرین‌های آن‌ها دقیقا مانند تمرین‌های صبح باشد. این موضوع نشان می‌دهد که ورزش در بعد از ظهر فشار کمتری بر ذهن و روح افراد وارد می‌کند.

منبع: کتاب کی، دنیل پینک

۲ ۰