شخصیت ورزشکاران و مربیان ورزشکاران در ورزش می‌تواند از دور و با نگاهی سطحی، سلطه‌جو و قوی دیده شود، اما ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که به ورزشکاران اجازه می‌دهد که نه تنها رهبر در زمینه ورزش باشند بلکه در تمام جنبه‌های زندگی نیز رهبر موفقی باشند.

اوگیوی و توتکو ویژگی‌هایی مانند اقتدارگرایی، سختی، تفکر مستقل، بلوغ عاطفی و واقع گرایی را به عنوان ویژگی‌های مهم برای رهبری قلمداد می‌کنند. همیشه تنش و استرس روانی و احساسی که در طی یک رقابت ورزشی به وجود می‌آید، به عنوان یکی از واضح‌ترین ویژگی‌هایی که یک رهبر در آن شرایط قرار دارد می‌توان در نظر گرفت.
رئیس‌جمهور دوایت دی. آیزنهاور اظهار داشت که رهبران در حال حاضر دارای بال هستند و منتظر فرا خوانده شدن و استفاده از آن در شرایطی هستند که رهبری نیاز به ارائه آن دارد.
او معتقد است فردی که کار خود را خوب انجام می‌دهد به طور قانع کننده‌ای اعتماد به نفس دارد نگران مشکلات و بدخواهانش نیست، هر فردی که کار خود را درست انجام می‌دهد و دارای انگیزه‌های مناسب است از نظر دیگران مؤثر است.
همان‌طور که رهبران متولد می‌شوند و نمی‌توان تشریح کرد که چرا آنها رهبران بهتری نسبت به سایرین هستند نمی‌توان توضیح داد که چرا برخی افراد ورزشکار بهتری نسبت به بقیه هستند. ورزشکار با انجام ورزش دارای اعتماد به نفس می‌شود و با حضور در فضای رقابتی اعتماد به نفس خود را ارتقا می‌دهد که این باعت می‌شود این افراد نتایج مطلوبی را در زمینه‌های دیگر زندگی هم بتوانند به دست آورند. داشتن ویژگی اعتماد به نفس به یک فرد این امکان را می‌دهد که در  وضعیت ناآرام سازمان یا فضای موجود حضور موثر داشته باشد.
تحمل استرس نیز یک ویژگی مهم در رهبری است و در هر رویداد ورزشی معمولا ورزشکاران با تحمل و مدیریت استرس مورد آزمایش قرار می‌گیرند. مدیریت استرس و تنشی که از طرف رقبا، هواداران و داوران در ورزش وجود دارد و مدیریت و تحمل این استرس به طور مستقیم به نحوه واکنش یک فرد در موقعیت‌های رهبری در جنبه‌های دیگر زندگی کمک خواهد بود.
سازگاری نیز موضوعی است که ورزشکاران باید به عنوان یک ویژگی در ورزش داشته باشند. در ورزش فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارند، ورزشکاران در مسیرهای پر پیچ‌ و تابی مجبور به حضور هستند و این برای آنها یک ضرورت است که باید قادر به سازگاری و ادامه دادن در سطح بالا باشند.
جاه‌طلبی نیز یک ویژگی است که به عنوان یک ورزشکار و یک رهبر به صورت مشترک نیاز می‌باشد. تلاش برای برنده شدن و اجرای مهارت توسط ورزشکاران در بهترین حالت نه تنها برای رضایت خود، بلکه برای منافع هم تیمی‌های خود می‌باشد که این موضوع یک ویژگی رهبری است که باید تمام رهبران بزرگ داشته باشند.
یک ویژگی دیگر که تمام افراد می‌خواهند در رهبرانشان ببینند، قابلیت اعتماد و اطمینان پذیری است. ورزشکاران، به خصوص در ورزش‌های تیمی باید قابل‌ اعتماد و با اطمینان عمل کنند چون این توانایی برآورده کردن انتظارات به طور مداوم در نقش‌ها و مسئولیت‌های اصلی در میدان ورزش است که باعث به دست آوردن جایگاه در تیم می‌شود و در صورت نداشتن این ویژگی جایگاه خود را در زمین مسابقه از دست خواهند داد. پیروان یک رهبر هم همیشه باید احساس اعتماد و اطمینان به رهبر خود داشته باشند و در تمام اوقات بتوانند به رهبر خود نگاه کنند. ورزش یک محل برای نمایش بسیاری از ویژگی‌های یک رهبر است.

رهبران نیاز است دارای ذهن قوی و اجتماعی باشند؛ چرا که آن‌ها باید قادر به حفظ آرامش باشند مخصوصا زمانی که جو و فضای پیرامونشان متشنج و ناآرام است. ورزشکاران در بسیاری از موقعیت‌ها رقابت می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود سطوح اضطراب کمتری نسبت به بقیه در شرایط دیگر تجربه کنند. آنها دارای حس بالایی از خود باوری و همچنین باور راسخ دارند به اینکه سرنوشت خود را می‌توانند کنترل کنند، این افراد می‌توانند تحت‌ تاثیر رقابت شدید یا شرایط بد قرار بگیرند. این ویژگی‌های رهبری که ورزشکاران دارای آن می‌باشند به نظر می‌رسد برای همه رهبران مورد نیاز است و در صورت دارا بودن افراد می‌توانند رهبران تأثیرگذار و موفقی باشند.

برگرفته شده از مقاله وبلاگ دانشگاه پنسلوانیا

مقالات مرتبط: چه شباهت هایی میان کارآفرینان و ورزشکاران وجود دارد؟

                   7 استراتژی ورزشی که قابلیت استفاده در کسب و کار دارند.

                    چهار ویژگی مهم ورزشکاران که هیچ ارتباطی با ورزش ندارد.

                    5 دلیل برای اینکه چرا استفاده از کارمندان ورزشکار یک استراتژی برنده است.

۱ ۰