وقتی که افراد به شرکت‌های تکنولوژی محور موفق امروزی مانند گوگل، اپل یا فیسبوک می‌اندیشند اولین تصویر از این شرکتها محصولات فوق‌العاده‌ای است که ساخته‌اند. وقتی فردی فکر می‌کند که چه چیزی باعث موفقیت این شرکت‌ها شده است اولین پاسخ‌ها معمولاً مهندسین در کلاس جهانی، چشم‌انداز فوق‌العاده و پیاده‌سازی شگفت‌انگیز محصول است.

در یک مسیر و شاید هم به درستی تمرکز ما فورا به سمت تکنولوژی کشیده می‌شود و افرادی که در شرکتها تصمیم گیری می‌کنند. از این گذشته، آنها اولین و مهمترین شرکتهای فناوری هستند که در زمینه های مهم نظیر هوش مصنوعی، نوآوری‌های قابل توجهی انجام داده‌اند و می‌دهند.

در حالی که اغراق در مورد ارزش مهندسان، بنیانگذاران و مدیرعاملان تقریبا ممکن است. اما این افراد در حال حاضر پیشران و مرکز اکثر شرکت‌هایی هستند که در حوزه تکنولوژی با آنها روبرو هستیم. بیشتر کارکنان این شرکتها ارزش خود را می‌فهمند و از نظر ذهنی و مالی به اندازه کافی دقت می‌کنند تا مطمئن شوند که مورد مراقبت و پرورش با ارزش ترین مدیران و مهندسان شرکت هستند.

این مقاله به سه حوزه‌ای که علوم انسانی و علوم اجتماعی در این شرکتها نقش اساسی دارد، می‌پردازد. این حوزه‌ها مواردی هستند که حتی در شرکت‌های معروف محصول محور که ما آنها را می شناسیم، نقش اساسی دارند.

طراحی

یک عنصر اساسی از شرکت‌های بزرگ محصول محور، ارتباط دیدگاه و ماموریت با کاربران نهایی است. عنصر کلیدی این ارتباط، طراحی محصول است. طراحی به شرکت‌ها زبانی می‌دهد که هم می‌تواند اعتماد و هم سادگی در ذهن کاربران ایجاد کند. بسیاری از شرکت‌ها در سراسر سیلیکون ولی به اهمیت طراحی پی برده‌اند و شرکت‌های موفق می‌توانند یک زبان واحد به یادماندنی داشته باشند که از طریق آن با کاربران صحبت کنند. در مقابل بسیاری از شرکت‌های دیگر تمایل دارند از طراحی به سادگی به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به یک رابط کاربری جذاب  استفاده کنند، آن‌ها طراحی را به عنوان بخش حیاتی چرخه توسعه محصول درک می‌کنند. هنگامی که استخدام برای یک نقش طراحی ارشد در شرکت است، افراد تمایل دارند به شدت بر روی توانایی هنری فرد تمرکز کنند، در حالی که یک ویژگی مهم، کیفیتی بسیار مهم مانند همدلی با کاربران است. این حوزه نیاز به شخصی دارد تا مسائل انسانی را بفهمد و بتواند به نیازهای انسانی پاسخ دهد. مهم‌ترین عامل این است که اطمینان حاصل شود که فرهنگ شرکت و مدیران اجرایی فضا را برای طراحان خلاق تعریف کرده‌اند تا محصول را مهندسی کنند. شرکتهای بزرگی مانند رابین هود (شرکت بزرگ خدمات مالی) که موفق به کسب جوایز طراحی بی شماری شده‌اند در آن طراحان فقط طراحی نمی‌کنند برنامه چگونه به نظر برسد بلکه چگونگی تعامل افراد با کل تجربه محصول رابین هود را در نظر می‌گیرند.

طراحی رفتار تجربه مشتری

تحقیقات و تجربه مشتری در هنگام توسعه محصولات فناوری توسعه‌یافته دست به دست می‌شود. اگر ما به تغییر رفتار نگاه کنیم، این مساله مهم‌تر است. در کشوری مثل هند شاید به ندرت دیده می‌شود، اما در شرکت‌های برتر در سیلیکون ولی به دنبال دکترین یا محققان در روانشناسی و اقتصاد رفتاری هستند. این افراد عبارتند از تیم‌های تحقیق تجربه مشتری که مسئول بررسی و توصیف الگوهای کاربر هستند. همه شرکت‌های معروف محصول مانند فیس بوک، اسنپ چت و گوگل چنین افرادی را استخدام می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها چنین کاندیداهایی را نادیده می‌گیرند، به دلیل این تصور که آن‌ها به اندازه کافی فنی نیستند؛ این اغلب یک اشتباه جدی در بخشی از شرکت‌ها است که به موفقیت یا ایجاد فضا برای خود در یک بازار شلوغ نیاز دارند. درک روان‌شناسی، روش‌هایی که کاربران از آن استفاده می‌کنند برای موقعیت مطلوب یک شرکت در بازار ضروری است.

ارتباطات
اغلب شرکت‌ها اهمیت بازاریابی و تبلیغات را درک می‌کنند. استراتژی برند همچنین چیزی است که شرکت‌ها به شدت در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و اهمیت رسانه‌های اجتماعی امروزه به هر حال روشن است. در حالی که مردم سراسر جهان به شدت بر فعالیت‌های بازاریابی آنلاین خود تمرکز می‌کنند، آن‌ها بیش از حد معطل می‌کنند و یا هرگز تیم‌هایی را در حوزه ایجاد رابطه با رسانه‌ها تشکیل نمی‌دهند. متخصصان ارتباطات برای ساختن یک استراتژی مطبوعاتی موفق ضروری هستند. شرکت‌های محصول محور به شدت وابسته به پوشش و درک عمومی برای رشد ارگانیک هستند و نسبت به کیفیت تصویر، آن‌ها بیشتر آسیب‌پذیر هستند. یک استراتژیست ارتباطی خوب نه تنها قادر به حفظ و مدیریت روابط مطبوعاتی است بلکه همکاری نزدیکی با توسعه محصول برای پوشش در رسانه‌ها به طور مناسب برای برجسته کردن تحولات کلیدی دارد. این موضوع نه تنها یک هارمونی سالم از انتشار را حفظ می‌کند بلکه کیفیت پوشش را نیز حفظ می‌کند.
این‌ها تنها تعداد کمی از موارد علوم انسانی و اجتماعی است که نقش حیاتی در شرکت‌های تولیدی مدرن امروزی ایفا می‌کنند. کارآفرینان موفق از این موارد و فرصت‌های دیگری که نادیده نمی‌گیرند و از آن به شکل مطلوبی استفاده می‌کنند تا موفقیت خود را تضمین کنند.

برگرفته شده از مقاله سایت کارآفرین

مقالات مرتبط: علوم انسانی

                 عوام‌زدگی علوم انسانی

۱ ۰