به طور واضح مدیر منابع انسانی نقش مهمی در تصمیم‌­گیری کسب و کار ایفا می­‌کند. به نظر شما چگونه می­‌توان تصمیمات بهتری در زمینه منابع انسانی گرفت. فرض کنید می‌­خواهید با تغییر فرهنگ سازمانی شرکت، کارایی کارمندان را افزایش دهید. به چه شکل متوجه مناسب بودن این اقدام برای سازمان می­‌شوید. اجازه دهید با یک داستان شروع کنیم.

مردی در وسط میدان تایمز در منهتن ایستاده بود و بشکن می­زد. بعد از مدتی زنی به او نزدیک شد و پرسید: ببخشید آقا شما برای چه بشکن می­‌زنید؟

مرد پاسخ داد که دارم ببرها را دور می­‌کنم.

زن جواب داد اما به غیر از ببرهایی که در باغ وحش هستند تا کیلومترها در این اطراف ببری وجود ندارد.

مرد جواب داد بشکن زدن من حسابی موثر بوده است، این­طور نیست؟

برخی اوقات مدیران، به عنوان مثال توسعه فرهنگ را برای سازمان خود در دستور کار قرار می‌­دهند. آن­‌ها این کار را انجام می‌­دهند تا فقط زبان­‌بندی را شکل دهند. به این معنا که یک سری فعالیت­‌ها انجام ­شود تا فقط زبان بقیه را با آن بتوانند ببندند و نشان دهند که شرکت یا سازمان آن­‌ها هم توسعه فرهنگ سازمانی دارد. معمولا هر رویکرد مثبتی هم که در سازمان اتفاق می‌­افتد به آن توسعه فرهنگ سازمانی نسبت داده می‌­شود.

انتخاب اولویت یا بهانه‌­ها

شما باید به این نتیجه برسید که اولویت شما چیست. چه چیزهایی در سازمان شما اولویت محسوب می­‌شوند. توسعه فرهنگ سازمانی برای شما اولویت دارد یا ارزیابی عملکرد کارکنان؟ اگر در سازمان شما فرهنگ سازمانی اولویتی ندارد بهتر است در حال حاضر آن را فراموش کنید. لطفا انگشتتان را از روی دکمه فرهنگ سازمانی بردارید. به دنبال بهانه نباشید، نگویید معمولا همه سازمان­‌ها باید فرهنگ سازمانی را توسعه دهند پس ما هم بر روی این موضوع باید همین حالا کار کنیم.

 جمله­‌های قشنگی در دنیا وجود دارند که می‌­توانید برای پشتیبانی از کارهایتان بیاورید. بله می­‌توان گفت شما نمی‌توانید درخت سیب خیلی رضایت بخشی را در کنار فاضلاب پرورش دهید. اما وقتی دنبال بهانه برای توجیه کارتان هستید فعالیت­‌های شرکت بهتر نمی­‌شود. اغلب، دلایل بهانه­‌ای بیش نیستند، ما از آن­‌ها استفاده می‌­کنیم تا نقاط ضعف را از دیگران پنهان کنیم. ما عاشق دلیل آوردن و توجیه کردن هستیم. اگر شما می­‌خواهید برای هر کارتان دلیل بیاورید پس خود را برای دلیل آوردن نه کار کردن آماده کرده‌­اید.

با سرعت بوئینگ 777 به سوی اولویت

بهتر است همین حالا کاغذ و قلم را آماده کنید. بنویسید در طول روز چه کارهایی در حوزه منابع انسانی انجام می­‌دهید و برای هر کدام چه قدر زمان صرف می­‌کنید. آیا در مقایسه با آنچه تصور می­‌کنید زمان بیشتری را صرف برخی فعالیت­‌ها نمی­‌کنید. کارهایی مثل کاغذ بازی­‌های اداری بیشتر از آنچه فکر می­‌کنید وقت شما را نمی­‌گیرد. حتی کارهای مفیدی مثل آموزش کارکنان و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت آنان ممکن است از چیزی که فکر می‌کنیم زمان بیشتری بگیرد. وقتی قرار است کار مهمی را انجام دهید به جای اهمال کاری و فکر کردن درباره آن، بهتر است به سمت عمل کردن و انجام دادن حرکت کنید. با اولویت دادن به کارهای ضروری­‌تر، انجام دادن امور روزمره و غیرضروری را به بعد موکول کنید. در واقع کاری که باید انجام شود را انجام دهید. در دنیای امروز با با چاله­‌های زمانی بی­‌پایانی روبه­‌رو هستیم که زمانمان را می‌­دزدند. مراقب باشید به داخل آن­‌ها سقوط نکنید. زمانتان را بازپس بگیرید تا به کارهای مهم‌­تر خود برسید.

 به یاد داشته باشید تفاوت در نتیجه از قصد و توجه به دست می‌­آید. مسئله این نیست که مدیران بزرگ یا افراد موفق تاریخ وقت اضافی داشته­‌اند بلکه مسئله این است که آن­‌ها اولویت درست ایجاد می‌­کردند. وقتی چیزی در زندگیتان به اولویت شما تبدیل می­‌شود، ناگریز خواهید بود که از چیزهای دیگر صرف­‌نظر کنید. اگر فعالیت بی­‌مصرفی در زندگی کاری شما وجود دارد که زمانتان را تلف می­‌کند چرا اجازه می­‌دهید این اتفاق بیفتد؟

۲ ۰