هر زمان که به تقویم نگاه می‌کنم و چشمم به روز تربیت بدنی می‌افتد دلم می‌گیرد. روز تربیت بدنی از آن روزهایی است که در تقویم گذاشته‌ایم تا دکوری‌وار جایی را اشغال کرده باشد و یکسری برنامه نمادین هم برخی سازمان‌ها در آن روز اجرا می‌کنند تا بگویند ما حواسمان به همه چیز است و  ورزش و فعالیت بدنی جامعه هم برای ما مهم است. انگار که مشکل ورزش و تربیت بدنی ما در ورزش نکردن در روز تربیت بدنی خلاصه می‌شود.

ما خواه یا ناخواه باید بپذیریم جامعه‌ای داریم که تماشاگر ورزش هستند تا اینکه بخواهند ورزش کنند. به دنبال احساس ورزش هستند تا بخواهند ورزش کنند. حالا اگر برای بهبود اوضاع ورزش به این نتیجه رسیده‌ایم که فقط یک روز تربیت بدنی باید در تقویممان باشد و آن روز هم کمی تحرک توسط برخی سازمان‌ها و انجمن‌ها انجام شود دیگر حرف زیادی برای گفتن باقی نمی‌ماند.

خیابان‌ها را که نگاه می‌کنی از تبلیغاتی پر شده است مثل رسیدن به اندام رویایی در چند روز. در واقع ورزش به خاطر خود ورزش انجام نمی‌شود. به خاطر یکسری تصورات خامی انجام می‌شود که از دور قشنگ است. دلمان از این جامعه و دیدش به تربیت بدنی و ورزش که می‌گیرد می‌رویم که با رشته تربیت بدنی دلمان آرام بگیرد.

از قضا آنجا هم خبر خاصی نیست. کتاب‌های اساتیدی وجود دارد که فقط دانشجویانشان آنها را می‌خرند. کتاب‌هایی که نوشته شده‌اند تا فقط قفسه‌هایی را پر کنند و رزومه‌هایی را سنگین‌تر کنند. در بهترین حالت عملا مخاطب کتاب‌ها، پژوهشگران هستند نه جامعه ای که نیاز دارد در مورد ورزش و سلامتی خود بفهمد. مخاطبان این کتاب‌ها هم، این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که فقط با تماشای فوتبال یا عضویت در کانال‌ها و گروه‌های مجازی به درک لازم از ورزش می‌رسند.

در این میان افرادی هم هستند که عاشقانه برای تربیت بدنی کار می‌کنند، تدریس می‌کنند و زحمت می‌کشند. همان‌هایی که وقتی مراسم نکوداشت برای آنها برگزار می‌شود در سالن جای خالی پیدا نمی‌شود و در چشم‌های افراد حاضر به جز اشک چیز دیگری پیدا نمی‌شود. اشک برای تمام سالیانی که این افراد زحمت کشیدند، ناملایمات را دیدند اما باز هم برای اندکی بهبودی در فضای ورزش و تربیت بدنی تلاش کردند.

ما هم با پاهای کم جان و امید کم سوی خود سعی می‌کنیم تا راه این عزیزان ادامه داشته باشد. کاش کمی منفعت طلبی دوستان از این حوزه بار ببندد و بگذارد کمی فضای سالم و بدون آلودگی را تنفس کنیم.

به امید روزهای خوبی که نه فقط در حرفها باشد بلکه ایجاد شده باشد تا مردم بتوانند از ورزش و تربیت بدنی استفاده کنند.

۲ ۰